måndag 14 februari 2011

Tro, hopp, kärlek och en bild från förr.


-Spotta cancer skitsjukdomen rätt i ansiktet, sa min vän J idag. - Du är stark och inte en sjukdom. Jag älskar J. Hon gör mig glad och stark i hela kroppen. Det var en tid när jag bestämde mig för att inte umgås med "energitjuvar" mer, utan bara med människor som tillför något bra i mitt liv.Då gled J in på en bananskal..(eller mer troligt var det fostervatten ; ) Vi är egentligen väldigt olika,men ändå så lika på något sätt.Hon är sann och brutalt ärlig med ett otroligt smittande skratt, precis som mej ; )
Hela dagen idag har jag spottat skitsjukdomen rätt i ansiktet och gjort härliga stärkande saker för mig och min kropp ( tyvärr innefattade det inte semlor).
Någon alla hjärtans dag har vi inte firat heller. Den dagen har lixom inte fastnat hos mig ( trots att jag älskar choklad). Fast jag kanske borde börja med det för jag är totalt oromaniskt lagd, M verkar inte bry sig ändå... Alla dagar eller vilken dag som helst borde vara det istället, ja menar att det är ju roligare och mer romantiskt med spontan uppvaktning i vardagen, än att bli uppvaktad på denna jippo högtid. Mer och sann kärlek varje dag. Sann kärlek var det mellan min mormors mor och far,de bodde på olika öar i Göteborgs norra skärgård och han simmade över för att vara med henne...sen var de gifta hela sina liv och fick en herrans massa ungar. Signe som hon hette min mormors mor är inte helt olik mig faktiskt, både till utseendet och sättet hon var på är vi ganska lika tydligen. Man kan nästan se det på bilden, det lite barska och bestämda men ändå godhjärtade och varma. Hon är ju död sedan många år såklart men hon finns där någonstans ovan molnen, på andra sidan. Hon vakar över mig. Hjälper mig när jag behöver hjälp,puttar lite på mig i rätt riktning. Hon är min alldeles egna skyddsängel.

6 kommentarer:

  1. Åh va fint nadja ! Mossan blir änna tårögd över hur lika ni är -helt otroligt .Kan dessutom berätta att förutom 15 födda barn 9 blev vuxna ,så arbetade hon på nätterna med sömnad ! och sen hjälpte hon folk med huskurer och goda råd...så nog e ni lika å bättre envis ,kärleksfull skyddsängel kan man inte ha.Namnet signe betyder "den välsignande" Kram..

    SvaraRadera
  2. Vilken underbar skyddsängel ! Och så lika ni är :) kram !

    SvaraRadera
  3. Oh! Vad ni ser lika ut..och jag håller med föregående.
    Det där med allahjärtansdag...alla dagar är väl egentligen alla hjärtans dag? Fast du känner väl mig? Vad som helst som kan göra varje dag till en fest....
    kramar
    U + M's

    SvaraRadera
  4. Underbar jordnära skildring av förr älskar dina historier och sättet du skriver du är så duktig på detta. Hoppas verkligen du mår bra i mellan. Kram på dig.

    SvaraRadera
  5. Krameli kram.....trots att det inte är på hjärta dan!...höhöhöhö
    Du är en under bar tjej och skall omge dig med det bästa Absolut....finns ingen anledning att harva runt o låta folk ta det lilla uns av energi en lyckas skrapa ihop ibland ;o)

    SvaraRadera