tisdag 22 februari 2011

Sorg och saknad...




1996-02-21 föddes finaste hunden Filippa 2011-02-21 på hennes femtonde födelsedag orkade inte den lilla hundkroppen mer och hon fick lämna jordelivet.
För mig var hon så ofantligt mycket mer än en hund.
Hon var mitt första barn ( dock i päls) hon var inte större än en kattunge när vi åkte och hämtade henne hos uppfödaren i Åsa den där dagen i April.Världens bästa hund var hon. Gick alltid lös och följde så fint efter Korsika när vi red. I timtal kunde den lilla hunden springa efter den stora hästen fort,fort gick det, och roligt tyckte hon att det var. På bussen hem från stallet var hon så trött och brukade få ligga innanför min jacka eller tröja för att få sova i värmen. Hon hatade att frysa! Hon ville mer än gärna bada i badkaret med oss, simma runt i det varma vattnet och fånga vattnet i strålen från kranen.Låg alltid i sängen, under täcket, så varm och go.

Hon fattas mig. Hon fattas oss.
Saknaden och tomheten här hemma är gräslig.
Vi var med varandra jämnt, och jag kan räkna gångerna vi var ifrån varandra på mina fingrar.
Det värsta med att skaffa djur är att vi vet att de ska dö (oftast) före oss...ändå känns ett liv utan hund helt otänkbart. Vi har tittat på hundar ett tag...men inget har känts rätt, och vi har frågat oss om man ska ha en hund innan den andra går bort, inte för att kunna ersätta men för att ha något kvar hemma att glädjas åt. Filippas mission i livet var att följa och skydda mig, dock kom hon i ganska litet format, 6 kg. Visst var hon extremt självgod och egotrippad med all rätt eftersom hon var den bästa hunden ever. Men jag tror ändå inte hon hade velat att jag skulle vara "själv"...jag hoppas inte det. Jag hoppas oxå att hon och Lucifer ( vår andra hund som dog i dec förra året) är där i sin hundhimmel tillsammans och att dom ser ut en ny kamrat och följeslagare till oss.
Som har det bästa utav deras fina egenskaper i en och samma individ.Så när vi är redo och ni har utsett en värdig hund se till att våra vägar möts.
Vårat hem utan hund känns så tomt och tyst...lilla fina Filippa har lämnat oss i en ofantligt stor sorg och saknad den är obeskrivlig och hon är oersättlig.


7 kommentarer:

  1. Tårarna rinner när jag läser....en så vacker återblick på ett långt och gott hundliv....Så mycket kärlek denna lilla tant hund fått åtnjuta....
    Ja säger mitt hjärta De kommer att utse sin efterträdare..Lucifer och Flippan...hon ville väl ha det bästa själv o slippa dela med någon...den lilla divan :)
    Därav er ambivalens när det gällde att skaffa en ny hundkompis...men nu är fältet fritt när sorgen har lagt sig lik krutröksdimmorna över ett slag fält så kommer det en alldeles ny kamrat traskandes mot er....dit puffad av de som vakar över er...Ni behöver en hund som tar hand om er o ser till att matte kommer sig ut på promenix ;)
    Skall hon bo på ditt hemma altare nu Flippan?
    Stor kram till Er alla....nu måste jag snyta mig har gråtit mig genom denna komentar....Flippan saknad av många!

    SvaraRadera
  2. Lilla Flippan...med det stora hjärtat...och Lucifer. Tänk när jag hade hand om dem båda. <3 Filippa visste minsann vad som gällde.

    Mina tårar rinner också för er sorg och saknad. Nu är vi flera som väntar på att hitta nästa följeslagare, och jag tror inte att de vill att ni ska vara utan en mjuk ullig kamrat på hemmaplan.

    Ulrica & M's

    SvaraRadera
  3. Tänker på er känner med er. Kram

    SvaraRadera
  4. Vilka fina minnesord ! Du skriver fantastiskt och det går rätt in i hjärtat..och jag tror också att det gamla paret däruppe pekar ut den nya väktaren så är det bara .

    SvaraRadera
  5. Lilla stink trut... du fattas oss... Jag håller med Ulrika... nu väntar vi in nästa lilla trut... Det ska lixom va en trut hos er !!

    SvaraRadera
  6. Hundhimmel eller i Anthonys himmel, han matar henne med köttbullar säkerligen nu....Han tar hand om henne...utan minsta tvekan

    SvaraRadera
  7. Åh vilken saknad. Jag känner med dig. Fina lilla Flippi med bestämda åsiker men som gärna satt i mnitt knä på väg till stallet. :)

    SvaraRadera