söndag 13 februari 2011

Fakta.





Totalt ställs omkring 50 000 cancerdiagnoser varje år i Sverige. Av dessa är drygt 7 000 bröstcancerdiagnoser. Omkring en fjärdedel av all cancer hos kvinnor är bröstcancer, som därmed är kvinnans vanligaste cancersjukdom. Mellan 15 och 20 kvinnor insjuknar varje dag.

Fattar ni hur sjukt många och hur vanligt det därmed är... varför undrar man... ja varför är frågan jag ställer mig hela tiden faktiskt. Tre olika doktorer har sagt att min "kroppskonstituition" är överrepresenterad, dvs tjockisar för att vi har mer kvinnligt hormon. Vissa säger att cancer är välfärdsrelaterat...tumörer gillar protein och socker. Jag har en teori om att vi kanske är för flitiga med hormonpreparat som preventivmedel...Jag har ju ingen ärftlig form av bröstcancer så i mitt fall vet man inte mer än att jag drog nitlotten helt enkelt...men då borde jag kunna dra vinstlotten när jag köper triss nästa gång ; )
Oberoende av er kroppskonstituition så glöm inte att kolla era bröst regelbundet och gå på mammografi när det erbjuds. Sen tycker jag att ni ska kolla över erat försäkrinsskydd oxå. Bla Chartis har särskild försäkring för "kvinnocancer", kostar runt 50:- i månaden och är ovärdelig om du blir sjuk. Tyvärr är ju inte frågan om du får cancer, utan när du får cancer...och i vilken form...Lömska skitsjukdom. R.I.P min arbetskamrat M och chef S, tack vare er förstod jag att något var fel.

2 kommentarer:

  1. Pöss & kram! V-dagen! o alla andra dagar oxå!!!!!!

    SvaraRadera
  2. Äh va faaan! Så vanligt?! Och proteiner... Jag som ÄÄÄÄLSKAR prottisar :(
    Fast min globala trettiofemårskris har fått mig (och EVENTUELLT maken) att tänka mer vegetariskt (Water footprint av kött från Brasilien tex... GULP!). Jag menar, nu när min något feminina/kvinnliga kroppskonstitution kan vara ett gissel... är det nog dags.
    By the way, vi köpte Astron... Skitbilen. I löööv it! Vill då åka med ;)

    SvaraRadera