söndag 30 oktober 2011

Vem är du? Vem är jag ?Levande charader...

Den sedvanliga kvinnliga manodeppressiviteten härjar, river och sliter i min kropp. Vad vill jag med mitt liv? Vad vill jag med mina barns liv? Vem är jag? Frågorna är många och svaren få. I ena sekunden vill jag bara ta min familj och dra ut på äventyr, upptäcka världen. Bosätta oss på andra sidan jorden med en oupptäckt stam, eller som lyxfamilj i Hollywood, eller som biståndsarbetande familj i tredje världen. Kämpa för människors rättigheter och överlevnad, ligga på en strand och lapa sol eller shoppa för snuskigt stora summor. Allt lixom lockar, just då för stunden när tanken svävar iväg.
I det riktiga livet är det praktiskt och tråkigt. Jobbar för en skitlön(bokstavligen), stressa till dagis och skola. Hinna med hunden och hästen. Och så det förfallna kaosaktiga och smutsiga hemmet som helst borde vara kliniskt och dessutom homestylat. Ungar som bråkar med varandra och med andra. Möten med lärare. Skrik ,panik,bråk och oreda. Ingen är nöjd. Ingen är glad. Jo ibland såklart, fast ibland är det svårt att se, ibland, om ni fattar.
Vilket jävla ekorrhjul....om man inte har en svindyr och svinlång utbildning, vinner på lotto eller arbetar inom porr industrin så finns det inga pengar att göra. Och utan pengar är du ingenting i denna världen. Utan pengar är det svårt att bryta sig loss från ekorrhjulet..
Varför inte bara acceptera och vara nöjd? Kommer jag någonsin göra det? Ingår det i min person? Jag tvivlar på det. Min personlighetstyp kallas tydligen för överlevare( enl min terapeut) vi fortsätter att agera och reagera. Blickar framåt. Ger inte upp. Drömmen om något annat och en annan tid finns alltid där...
Jag och några väninnor har skaffat oss en drömvärld en plats på en semesterort som heter " The Cirkus". Där kan allt hända. Allt är lyx, glitter och glamour. Vackra pälsar och fantastiska cocktails.Allt är extra allt. Njutbart till max. Extas. Och i mitten på allt detta står vår semestervärd Nalle Knutsson som bidrar med sig själv i egen hög person. Varje dag kommer nya personer. Godnattsagor med Björn Ranelid , hemmafix med Maria Montazami och livsstil med Pete Burns... Smink, sprit,skratt och glädjerus som aldrig vill eller kan ta slut... tänk om livet kunde vara som " The cirkus"...
Just här just nu, feberstinn och med ont i halsen, med en make på sjukhus och fyra "underpigga" barn inne i den alldeles för trånga lägenheten i ett regnigt Majorna känns det långt borta. Fast om jag leker att dammråttorna är smogg i LA och tvättberget är Himalaya så kan man oxå tro att vi befinner oss mitt i ett läger någonstans i världen, där det springer omkring katter och hundar ,zickzackar mellan benen på ett knippe snoriga ungar som gnager på varsitt pallat äpple. Bråkar, skrattar och busar på sopberget. Bygger bondgårdar av gamla kartonger och plastbyttor.
Det kanske e ganska gött ändå. Och vi ska ju iallafall på charter till Turkiet i Maj...
Annars är min önskelista så här:
New York ( shop til you drop)
Colorado ( rida i klippiga bergen)
Kanada ( naturen )
London ( för att Vissa vill)
Skottland ( Loch Ness)
Peru ( Inkaleden)
Indien
Eller ja egentligen det mesta som kan erbjuda en upplevelse. Så Nu ber jag till Gud,Buddah,Allah, Lill-Strumpa, Harald Treutiger och fan och hans mormor om att pricka in alla rätt på lotto el liknande. Capish!
Fast mest av allt vill jag nog att det är gött på årsbesöket imorgon...

2 kommentarer:

  1. Jag förstår dig iallafall till en del. Önskar dig lycka till på årsdagen. Nu några ord på L lycka lön lönedags lönedag (oftare) STOR LÖNEFÖRHÖJNING lat lättstädat LYX latadagarvidpoolen lunch och till sist ett på F FRISK.

    SvaraRadera
  2. Grymt du skriver vännen...du är grym, så är väl därför.... Maria

    SvaraRadera